Nowa ocena pracy to więcej biurokracji i antagonizowanie nauczycieli!
7 czerwca 2018
Związek Nauczycielstwa Polskiego, zarówno na etapie prac parlamentarnych, jak i toczącej się dyskusji w Zespole do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty, krytycznie odnosił się do nowej koncepcji oceny pracy nauczycieli. W opiniach i stanowiskach kierowanych do minister edukacji, Związek Nauczycielstwa Polskiego wielokrotnie podkreślał, że nowa formuła oceny, określona w znowelizowanej Karcie Nauczyciela, nie wpłynie na podniesienie jakości pracy szkoły. Zaproponowany regulamin wskaźników oceny to kolejne biurokratyczne obciążenie, które stanie się narzędziem antagonizowania środowiska oświatowego.
Jednak minister edukacji nie wzięła pod uwagę zastrzeżeń ZNP i negatywnych opinii płynących także z własnego środowiska („Głos Nauczycielski” pisał o kuratorze oświaty, który krytykował zasady nowej oceny). Krytycznie o pomyśle MEN wyrażał się również rzecznik praw obywatelskich. „Przekazanie dyrektorom szkół do uregulowania w regulaminach tak ważnej kwestii, może rodzić obawy nauczycieli, iż dyrektorzy będą tworzyć wskaźniki oceny pracy w zależności od swoich indywidualnych upodobań, nie zaś od wynikającej z ustawy – Karta Nauczyciela – specyfiki pracy w danej szkole. Wprowadzony do ustawy – Karta Nauczyciela mechanizm w postaci zasięgnięcia opinii rady pedagogicznej oraz zakładowych organizacji związkowych nie jest bowiem gwarantem wprowadzenia przez dyrektorów szkół regulacji obiektywnych, faktycznie odnoszących się do typu, czy rodzaju szkoły” – napisał dr Adam Bodnar.
Podpisane 29 maja br. rozporządzenie zawiera wymagania wobec nauczycieli i dyrektorów szkół w formie szczegółowych kryteriów, które zostaną rozpisane w szkolnych regulaminach na wskaźniki określające poziom ich spełniania. Zaś regulaminy mają być opiniowane m.in. przez związki zawodowe. Dlatego zwracamy się z prośbą o przedyskutowanie rozwiązań w gronie nauczycieli i w ogniskach związkowych.
Przypominamy, że szkolne regulaminy wskaźnikowe zostaną ustalone przez dyrektora po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej oraz zakładowych organizacji związkowych. Opinie te musi uzyskać dyrektor zanim – swoim zarządzeniem – wprowadzi regulamin, który ma obowiązywać od 1 września.
Zobacz, co na ten temat pisał „Głos Nauczycielski”